Αρχική Σελίδα (ΕΛΛ) » Προπτυχιακές Σπουδές » Πρόγραμμα Σπουδών » Ελεύθερη Επιλογή » Μαθήματα Εαρινού Εξαμήνου » 42959 - Πολιτική Ιστορία και Προφορική Ιστορία

42959 - Πολιτική Ιστορία και Προφορική Ιστορία

Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στα κεντρικά μεθοδολογικά και θεωρητικά ζητήματα της προφορικής ιστορίας: Πώς συγκροτήθηκε η προφορική ιστορία ως ιδιαίτερο γνωστικό πεδίο; Τι είναι αυτό που την κάνει διαφορετική; Ποια χαρακτηριστικά έχουν οι προφορικές μαρτυρίες ως ιστορικά τεκμήρια; Με ποιους τρόπους μπορούν να φωτίσουν την ιστορία του πρόσφατου παρελθόντος; Τι είδους προκλήσεις φέρνουν στο έργο των ιστορικών;

Ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί στη σχέση της Πολιτικής Ιστορίας και της Προφορικής Ιστορίας και πιο συγκεκριμένα με ποιον τρόπο η δεύτερη μπορεί να εμπλουτίσει και ανανεώσει την προσέγγιση του πολιτικού πεδίου.

Επιπρόσθετα το μάθημα θα εστιάσει στη σχέση ανάμεσα στη μνήμη και την ιστορία, τη μνημονική διαδικασία ως πηγή της ταυτότητας, τη σχέση ανάμεσα στο ατομικό και το συλλογικό πεδίο, τις στρατηγικές της αφήγησης, την αλληλεπίδραση μεταξύ ερευνητή/τριας και πληροφορητή/τριας.

Το μάθημα αποσκοπεί:

  • στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις της προφορικής ιστορίας
  • στην ανάδειξη της σχέσης της πολιτικής ιστορίας και προφορικής ιστορίας με τη χρήση προφορικών μαρτυριών
  • στην εισαγωγή σε ζητήματα πρακτικής της προφορικής ιστορίας, όπως ο σχεδιασμός και η διεξαγωγή συνεντεύξεων και η ερμηνεία των προφορικών μαρτυριών.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες (ή ο φοιτητής/τρια) θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τη μέθοδο της προφορικής ιστορίας
  • να κατανοούν την προφορική μαρτυρία ως πηγή γνώσης για το παρελθόν
  • να διακρίνουν τις ιδιαιτερότητες της μαρτυρίας ως ιστορικής πηγής για την πολιτική ιστορία
  • να εφαρμόσουν τη μεθοδολογία της προφορικής συνέντευξης στη δική τους έρευνα
  • να σχεδιάζουν και να υλοποιούν ένα πρόγραμμα προφορικής ιστορίας.

 

η-Τάξη Ε.Κ.Π.Α. Περισσότερες πληροφορίες και υλικό υποστήριξης στις σελίδες του ηλεκτρονικού μαθήματος.